На що впливає довжина мензури акустичної гітари?
Довжина мензури акустичної гітари – часто ігнорована конструктивна змінна, яка має значний вплив на звук інструмента і відчуття під час гри.
Простими словами, довжина мензури – це довжина тої частини струни, що знаходиться між верхнім та нижнім поріжком. Серед акустичних гітар найпоширенішими є мензури 25,4″ (645 мм) і 24,75″ (628 мм). Однак, щоб визначити мензуру гітари, не можна просто виміряти відстань від верхнього до нижнього поріжка, оскільки останній зазвичай має компенсацію мензури окремої струни для коректного інтонування. Найточніший спосіб обчислити довжину мензури гітари – виміряти відстань від верхнього поріжка до центру 12-го ладу і подвоїти результат.
Основне правило довжини мензури просте: з однаковим строєм інструмента та калібром струн довша мензура даватиме більший натяг. Знову ж таки, важливо зазначити, що це стосується лише тієї частини струни, яка коливається між верхнім і нижнім поріжками. Довжина струни після цих точок може впливати на відчуття під час гри, оскільки довша струна тягнеться більше, ніж коротка, але це не впливає на натяг струни на цільовій висоті звуку.
При детальному налаштуванні гітари довжина мензури є важливим фактором. Інструменти з коротшою мензурою можуть бути більш вимогливими з ряду причин: менший натяг означає, що дзвін струн об лади виникає легше (через більшу амплітуду коливання струн з меншим натягом), а досягнути правильного інтонування може бути складніше. Гітарист, який звик до низької висоти струн над грифом на інструменті з мензурою 25,4″ (645 мм) може відчувати себе комфортно з трохи більшою висотою при мензурі 24,75″ (628 мм). Так само, гітарист, що зазвичай грає на інструменті з коротшою мензурою, можливо, захоче вибрати менший калібр струн для гітари з довшою мензурою.
Нерідко музиканти задаються питанням, наскільки великою є різниця від зміни мензури на 0,65″ (17 мм). Давайте розглянемо загальний натяг типового комплекту струн .012-.053 (струни саме з цим калібром встановлені на всі гітари Sigma з фабрики). На гітарі з мензурою 25,4″ (645 мм) сумарний натяг при стандартному строї E (мі) становить 72,3 кг, з мензурою 24,75″ (628 мм) – 68,4 кг. Таким чином, зміна мензури на ~2,5% може призвести до зміни сили натягу струн на ~5,5%. Для порівняння, комплект .011-.052 при мензурі 25,4″ (645 мм) має сумарний натяг у 66,8 кг. Бачимо, що натяг “дванадцяток” на коротшій мензурі буде дуже схожий на натяг “одинадцяток” на довшій.
Окрім натягу струн, також потрібно враховувати їх гнучкість. Товсті струни менш гнучкі, так само як і струни меншої довжини. Коли струна втрачає гнучкість, вона починає менш точно інтонувати, тому товсті низькі струни потребують більшої компенсації, ніж тонкі високі струни. Надмірно жорсткі струни також мають тенденцію звучати менш музично, з дивними гармоніками та обертонами, які не мають відношення до ноти у яку налаштована струна.
Низькі, басові ноти краще відтворюються довгими струнами, ніж короткими, оскільки довжина дозволяє використовувати більш тонкі та гнучкі струни. З іншого боку, високі струни можуть звучати тонко, різко і неприємно, якщо натягнути їх занадто сильно, а багато музикантів віддають перевагу теплому, “густому” звуку високих нот на гітарах з коротшою мензурою. Тому гітарний майстер і гітарист повинні знайти золоту середину між чистими, добре артикульованими басами і приємним, музичним звучанням високих. Зробити це можливо через правильний підбір комбінації довжини мензури і калібру струн . Ідеальним прикладом цього є рояль, в якому для низьких басових струн використовується набагато більша довжина струн, ніж для високих. Уявіть, наскільки різними повинні були б бути струни, щоб діапазон роялю добре відтворювався з однією довжиною мензури!
Хоча гітара має значно менший діапазон, ніж фортепіано, все ж існують випадки, коли коротша мензура гірше підходить для потреб гітариста, наприклад, у випадку використання альтернативного строю з шостою струною налаштованою в D (ре) або C (до). У намаганні покращити відгук басів без шкоди для високих деякі сучасні виробники пропонують мультимензурні гітари з розташуванням ладів схожим на віяло, щоб забезпечити довшу мензуру для басів і коротшу для високих. Такі інструменти мають непаралельні між собою і неперпендикулярні до накладки грифа лади, що теж має свої недоліки. Мультимензурна конструкція потребує більше роботи на етапі створення (що збільшує вартість інструмента, особливо якщо мова йде про акустичну гітару) та ускладнює подальший догляд за ладами чи їх заміну. Каліфорнійський гітарний майстер Ральф Новак вважається першим, хто довів і популяризував цей інноваційний підхід у світі кастомних гітар, тепер великі виробники все частіше наслідують його приклад.
Звертати увагу на довжину мензури при покупці гітари може бути дуже корисно. Деякі гітари просто добре відчуваються в руках, і довжина мензури часто відіграє у цьому важливу роль. Візуальна різниця між різними мензурами досить невелика – наприклад, для довжин мензур порівняних вище, різниця у відстані між першим і другим ладами становить лише ~1 мм. Але навіть таку невелику візуальну відмінність більшість гітаристів можуть відчути під час гри. Для гітариста, який завжди грав, наприклад, на гітарах у стилі Gibson (для яких характерна мензура 24,75″), довша мензура гітар стилю Martin (зазвичай 25,4-25,5″) може потребувати певного пристосування. Пам’ятати про це під час порівнянь різних гітар допоможе зробити більш точні висновки про те, які технічні аспекти інструмента впливають на досвід гри – надто велика висота струн над грифом може бути зменшена, але довжина мензури фіксована, і якщо під час гри ви відчуваєте дискомфорт, корисно і важливо зрозуміти чому.
Якщо ви маєте гітару з довжиною мензури 25,4″ або 25,5″ та каподастр, ви легко можете відчути як це, грати на гітарі з мензурою у 24,75″. Опустіть кожну струну на півтона нижче та поставте каподастр на перший лад. Таким чином стрій та калібр струн залишиться тим самим, а мензура і натяг – зміняться.
Розробники гітар часто змінюють довжину мензури, щоб оптимізувати інструмент для певної мети – наприклад, джазові “банки” часто мають коротшу мензуру, що дає густіші, тепліші високі і м’які баси з плавною атакою. І навпаки, виробник, націлений на ринок блюграс музикантів, швидше за все, буде використовувати довшу мензуру, щоб отримати більше атаки і гучності звуку, які може дати сильніший натяг струн. Під час створення гітари з довшою мензурою, майстер також повинен передбачити вищий натяг і відповідним чином підготувати інструмент до нього, інакше конструкція гітари може не витримати високий натяг струн в довгостроковій перспективі. Це одна з причин чому багато виконавців стилю fingerstyle тяжіють до гітар 00 чи OM з меншою мензурою: вона дозволяє використовувати легші браси, що на виході дає більш чутливий і динамічний інструмент. У лінійці гітар Sigma існують також спеціальні короткомензурні моделі DSME та GSME з довжиною мензури 23.5” (597 мм), що пропонує унікальний звук і відчуття під час гри та дозволяє зробити інструмент значно компактнішим за стандартну акустичну гітару.
На протилежному боці знаходяться гітари баритон, які зазвичай мають мензуру 27-30″ і призначені для нижчого строю, деколи на цілу квінту нижче, ніж стандартні гітари. Важчі струни в поєднанні з довгою мензурою можуть зробити низькі ноти на цих гітарах досить вражаючими – і допомогти проілюструвати спільний вплив калібру і мензури на якість і характер звучання гітари. Встановлення каподастра на потрібному ладу для переведення баритон-гітари у стандартний стрій E (мі) призведе до того ж налаштування, що і у звичайної гітари, але з зовсім іншим тембром.
Довжина мензури – одна з фундаментальних характеристик гітари, що має великий вплив на відчуття, тембр і звук. Розуміння того, як вона взаємодіє з вашим строєм, струнами і стилем гри значно полегшить правильне налаштування гітари і може допомогти вам підібрати інструмент, який відчуватись в руках саме так, як треба.
*цей матеріал є перекладом та адаптацією оригінальної статті Acoustic Guitar